у Львові, Києві, Варшаві чи Берліні


Еспресо.Захід” проаналізував, як працюють абонементи у Львові, інших українських містах та за кордоном, і з’ясував, де пасажири отримують найбільше вигоди за свої гроші.

Абонементи у львівському громадському транспорті

У Львові абонементи для громадського транспорту мають давню історію, пов’язану з електротранспортом. Ще у 80-х роках ХІХ століття, коли у місті Лева почав їздити трамвай, діяли місячні абонементи, ціна на які становила 3 злотих. Зауважимо, що вартість однієї поїздки була 15 центів, тобто вигода починалася після 20-ї поїздки. 

У радянський період ціна за квиток у трамваї вартувала кількох копійок, тому місячні абонементи не були настільки вигідними.

До впровадження електронного квитка у Львові абонементи існували виключно для електротранспорту. Наприклад, у 2021 році місячний абонемент на проїзд у трамваях і тролейбусах коштував 230 грн (електронний) або 240 грн (паперовий). При ціні 10 грн за один квиток, придбаний у водія, вигода починалася після 23-ї (чи 24-ї) поїздки. Натомість якщо ви купували квиток через QR-коди, його ціна становила 8,5 грн, тож вигода була після 27-ї (чи 28-ї) поїздки.

Порівняння вигідності від користування абонементом у Львові та інших містах України

інфографіка Еспресо

Із запуском системи електронного квитка “ЛеоКарт” у січні 2022 року традиційні абонементи для електротранспорту тимчасово зникли. Абонементи обіцяли запровадити вже незабаром для всього транспорту, але робота з впровадженням системи е-квитка затягнулася через війну та внутрішні процеси. У підсумку львів’яни знову побачили абонемент (але вже для всіх видів транспорту) лише в липні 2025 року. 

Згідно з рішенням виконкому Львівської міської ради від грудня 2021 року щодо вартості абонементів, які мали почати діяти після впровадження е-квитка, вартість місячного абонемента мала становити 420 грн, студентського – 210 грн, а річного – 3650 грн. Та через те, що АСОП на кілька років довше впроваджували, ціни вирішили переглянути. 

Із 1 липня цього року місячний абонемент на всі види громадського транспорту у Львові коштує 900 грн і 450 грн для студентів. Раніше, з 1 червня, тарифи на проїзд зросли до 17 гривень за поїздку з “ЛеоКарт”, до 8,5 грн для студентів, 20 гривень при оплаті банківською карткою чи NFC, а готівкою найдорожче – 25 гривень. Відповідно, звичайний місячний абонемент еквівалентний 53 поїздкам з “ЛеоКарт”, 45 – якщо розраховуєтеся банківською карткою, або 36 – коли купуєте паперовий квиток. Таким чином після купівлі абонемента кожна додаткова поїздка стає безкоштовною. 

Цікаво, що у Львові за перші два дні було придбано близько 600 абонементів на громадський транспорт. Більшість з них – загальні абонементи, а близько 60 – студентські. 

Порівнювати львівський абонемент у громадському транспорті доволі складно з іншими містами України, оскільки Львів – єдине велике місто, де абонемент діє абсолютно на всі види громадського транспорту, до того ж тут працює 40 хвилин безкоштовна пересадка. 

Найбільш наближеним прикладом може вважатися Вінниця. Там абонементна система охоплює майже весь міський транспорт, окрім приватних маршруток. Тобто мова про трамваї, тролейбуси та муніципальні автобуси. Також протягом 30 хвилин після першої валідації можна робити безкоштовні пересадки між цими видами транспорту. Тут є безлімітний проїзний на 30 днів за 1125 грн, а також проїзні на 130 поїздок на 30 днів для вінничан за 750 грн, а для студентів за 375 грн. Ціна у трамваях і тролейбусах за одну поїздку – 12 грн, а в муніципальних автобусах – 15 грн. Відповідно, для всього доступного транспорту економія починається від 93 до 45 поїздок (якщо користуватися лише електротранспортом чи лише автобусами). 

Натомість в Одесі абонемент діє лише на електротранспорт. Можна обирати. Якщо купити  його на трамвай та тролейбус, тоді ціна буде 567 грн на місяць. Якщо ж обрати лише один транспорт (трамвай чи тролейбус), ціна становитиме 420 грн. Для студентів – 340 та 240 грн відповідно. Ціна однієї поїздки становить 15 грн, отже при звичайному місячному абонементі за 567 грн маємо майже 38 поїздок (при студентському – 26). А це значить, що економія починається від користування понад 38 (або 26 для студентів) поїздок. 

У Києві функціонує комунальний (метро, тролейбуси, великогабаритні автобуси, тролейбуси, трамваї) та приватний (маршрутки) транспорт. У застосунку “Київ-Цифровий” можна оформити місячний проїзний (чи на половину місяця), який діятиме у всьому комунальному транспорті Києва (або в одному, яким ви лише користуєтеся). Тож безлімітний проїзд коштує 1300 грн. При ціні 8 грн, яка є у громадському транспорті, для вигідності потрібно здійснювати щонайменше 163 поїздки на місяць, що нереально для більшості пасажирів. Тобто у столиці абонемент на транспорт найменш рентабельний для пасажирів. 

У Кременчуці (Полтавщина) також діє єдиний проїзний квиток для тролейбусів та автобусів. Вартість проїзного на місяць: для всіх громадян – 600 гривень, для студентів – 230 гривень. Ціна однієї поїздки – 12 грн, отже, економія починається після 50 поїздок (або 19,1 для студентів).

Вартість проїзду в автобусах у Дніпрі становить 18-20 гривень, а в електротранспорті – 10 гривень. Абонемент на місяць за 600 грн можна придбати лише на електротранспорт (трамвай і тролейбус), якщо ж окремо, тоді ціна 410 грн. Існує також комбінований проїзний на трамвай/тролейбус + метро: 600 грн – один із видів наземного + метро, або 900 грн – обидва наземних + метро (для студентів – 450 грн). Отже, вигідність для дніпрян починатиметься після 41 поїздки, якщо купити абонемент на один електротранспорт, або 60 поїздки, коли купити абонемент на трамвай та тролейбус, чи після 90 поїздки, якщо взяти ще й проїзний для метро (для студентів – після 45 поїздки).

Порівняння вигоди від користування абонементом за кордоном 

інфографіка Еспресо

У країнах ЄС використання місячного абонемента є значно вигіднішим, ніж в українських містах, оскільки у порівнянні ціни між ним та одноразовим квитком вам потрібно здійснити значно менше поїздок, щоб відчути рентабельність абонемента. 

Наприклад, у Варшаві ціни на проїзд у громадському транспорті залежать від типу квитка та зони. Одноразові квитки коштують від 3,40 до 7 злотих, залежно від тривалості (20, 75 або 90 хвилин). Існують також добові (15-26 злотих) і триденні квитки (36-57 злотих). Абонементи на 30 або 90 днів доступні для однієї або двох зон, вартість від 110 до 180 злотих на 30 днів та від 280 до 460 злотих на 90 днів. Варто сказати, що для резидентів (мешканців Варшави) існують пільги і ціна ще нижча – 98 і 250 злотих відповідно. Тобто для варшавця економія від використання місячного абонемента починається приблизно після 20 поїздок. Натомість для всіх решти – приблизно після 30-35 поїздок. 

У Кракові ціни на громадський транспорт теж залежать від тривалості поїздки й типу квитка. Наприклад, квиток на 60 хвилин коштує 6 злотих, а на 90 хвилин – 8 злотих. Є також квитки на 24, 48 і 72 години, а також на 7 днів. Для поїздок у межах однієї зони місячний квиток коштує 80 злотих. Для поїздок між кількома зонами ціна може сягати до 199 злотих, залежно від обраних зон. Тобто вигода починається після 13-33 поїздок (залежить від вибору зон).

А у Берліні є два основних варіанти місячних проїзних на громадський транспорт: Deutschlandticket за 49 євро на місяць і персоналізований міський проїзний за 29 євро на місяць, який дозволяє проїзд у всіх регіональних електричках, в S-Bahn та метро, трамваях і автобусах в межах зон A і B. У вартість включено проїзд дітей до шести років і собак. Натомість Deutschlandticket діє по всій Німеччині. Разовий квиток у Берліні коштує від 3,2 до 4 євро і залежить від зон покриття. Він діє протягом 2 годин з безкоштовною пересадкою. Тобто економія при купівлі персоналізованого проїзного за 29 євро починається після приблизно 8 поїздок, а Deutschlandticket – після 14.

У Будапешті місячний проїзний на громадський транспорт коштує 9500 форинтів (приблизно 24 євро). Діти до 14 років можуть користуватися транспортом безкоштовно. Вартість проїзду в громадському транспорті Будапешта залежить від типу квитка. Разовий квиток коштує 350 форинтів (0,88 євро), якщо купувати в автоматі, і 450 форинтів (1,13), якщо купувати у водія. Діють також добові квитки (24 години – 2500 форинтів, 72 години – 5500 форинтів). Тобто у Будапешті вигода від використання абонементом починається приблизно після 25-ї поїздки. 

Вартість проїзду в громадському транспорті Праги залежить від типу квитка та його терміну дії. Разовий квиток на 90 хвилин коштує 32 крони (1,3 євро) для дорослих і 16 крон для дітей 6-14 років. Добовий квиток коштує 110 крон для дорослих і 55 крон для дітей. Триденний квиток – 310 крон для дорослих. Також є місячний проїзний за 550 крон (22,33 євро). Тобто вигідність починається після 17-ї поїздки.

Загальні висновки 

Наразі в Україні саме Львів пропонує найповніший, єдиний та гнучкий абонемент у громадському транспорті в Україні, як за охопленням, так і за логікою пересадок. 

Ціна абонемента у Львові хоч і висока (900 грн), але вигідна для тих, хто їздить більше 53 разів на місяць, або два рази щодня.

Інші українські міста здебільшого мають обмежені за видом транспорту абонементи, що знижує їхню привабливість, а деякі (Київ) – мають завищену точку рентабельності. Хоча деякі міста, які дають можливість пасажирам обирати абонемент на транспорт, привабливіші за Львів у плані ціни та рентабельності. Тобто, можливо, для Львова було б корисно, якби пасажир міг обрати для себе лише той вид транспорту, яким він користується, за нижчу ціну абонемента. 

Однак порівняно з іншими країнами Європи, вартість проїзного в Україні загалом значно вища щодо середньої зарплати та менш приваблива для пасажира: вигода приходить лише після 40–90 поїздок, тоді як у ЄС – після 10–25. Тобто у Європі проїзні стали справжнім інструментом заощадження вже після кількох поїздок – завдяки нижчій відносній ціні, гнучкості та ширшому охопленню. Натомість в Україні проїзний здебільшого досі розглядають як мірило для заощадження студентів, а не всіх пасажирів. 

Читайте також: У десятки разів дорожче: як змінилася ціна за проїзд у громадському транспорті Львова за каденції Садового