В Україну ввезли рекордну кількість нових електрокарів


“Листопад 2025 року став знаковим для українського авторинку. Вперше за весь час спостережень місячні продажі нових електромобілів подолали психологічну позначку у 3 тисячі одиниць. Динаміка вражає: порівняно з жовтнем ринок зріс майже на третину, а якщо порівнювати з минулим роком — маємо стрибок у 252%”, – повідомляє Інститут досліджень авторинку.

При цьому аналітики Інституту відзначають, що ринок нових електроавтомобілів в Україні фактично став філією китайського автопрому – 96% усіх зареєстрованих машин мають китайське походження. Навіть ті, що носять логотипи європейських чи японських брендів (Volkswagen, Honda), насправді зійшли з конвеєрів у КНР.

Пільги при імпорті “електричок” перевищили пільги на товари для відновлення енергоінфраструктури

На фоні тривалих  відключень електроенергії, коли світло є лише кілька годин на добу, такі показники імпорту нових електрокарів дивують. Однак пояснення – до кінця року діють пільги на імпорт електромобілів в Україну, а уже з 1 січня 2026 при розмитненні доведеться платити ПДВ. Імпортери до останнього сподівались, що звільнення від ПДВ продовжать щонайменше до 2027 року, однак на початку листопада уряд не підтримав цю ідею.

“До питання про абсолютно безглузді пільги з ПДВ на ввезення електромобілів. 

За 10 місяців цього року в Україну ввезено понад 82 тис. електромобілів загальною вартістю 72,2 млрд грн. Сума отриманої пільги з ПДВ під час їх розмитнення склала 14,5 млрд грн. Для порівняння, наші виробники озброєння отримали за цей період ВТРИЧІ менший обсяг пільг. Це до питання про пріоритети”, – написав у своєму телеграм-каналі голова Комітету бюджетної і митної політики Данило Гетманцев.  

Він також нагадав, що мито при розмитненні електромобілів не сплачується, а  акциз значно нижчий, ніж при розмитненні авто з двигуном внутрішнього згоряння. Ці пільги залишаться без змін після 1 січня 2026 року.

За даними Державної митної служби, у листопаді пільги при ввезенні електромобілів сягнули 3 млрд грн, тоді як пільги на товари для відновлення та ремонту енергетичної інфраструктури – 2 млрд грн.

Купують, що вигідно продати

“Зростання імпорту нових автомобілів пов’язане саме з бажанням застрибнути в останній вагон електрички. З 31 грудня буде скасовано пільги і електромобілі будуть обкладатись ПДВ. А це все-таки 20% при ціні 30 – 40 – 50 тис. доларів. Це серйозні гроші”, – каже у коментарі Еспресо очільник Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко. 

За його словами, якби не масові відключення електроенергії, то імпорт і продажі електромобілів – як нових так, і вживаних був би значно вищим.

“Покупці розуміють, що будуть проблеми з електроенергією, зате ціна хороша. Людина така істота, що якби вона не думала про краще, то відсоток суїцидів був би значно вищий. Люди сподіваються на краще, розуміють, що вічно нічого не буває, тож думають про майбутнє. Тобто думають, як провадити цю автівку, яку вони зараз купують, – каже Олег Назаренко. – А продавати ці автівки будуть, коли аналогічні уже будуть ввозитись з ПДВ і коштуватимуть на 20% дорожче. Отже, навіть якщо виставити на продаж за ціною на 10% нижчою за ринковою, все одно можна заробити на ній 10%”.