
Журналісти KP.UA оприлюднили масштабне розслідування, що проливає світло на одну з найгучніших, але частково замовчаних корупційних історій останніх років — махінації з орендою та держтендерами в міжнародному аеропорту «Бориспіль». У центрі уваги — колишній заступник гендиректора підприємства Георгій Зубко, який, попри прямий стосунок до сумнівних схем, уникнув відповідальності, на відміну від своїх колег.
У 2023 році Вищий антикорупційний суд визнав винними колишнього гендиректора «Борисполя» Євгена Дихне та керівницю служби оренди Олесю Левочко. Обох засудили за незаконну передачу в оренду державного майна без конкурсів та за заниженими ставками, що завдало збитків бюджету на понад 15 млн грн.
Однак з поля зору слідства випав Георгій Зубко — на той момент комерційний директор «Борисполя», підлеглою якого фактично була засуджена Левочко. Саме він ініціював і координував політику оренди, зокрема давав коментарі у ЗМІ щодо ставок і механізмів контролю. Його підпис присутній у тендерних документах, а вплив на комерційну діяльність аеропорту був публічним і формалізованим.
Журналісти KP.UA виявили, що під керівництвом Зубка «Бориспіль» укладав контракти із фірмами, прямо пов’язаними з його родиною. Зокрема, компанія «Гарант-Енерго», що належить його свояку Михайлу Реві, у 2018–2019 роках виграла тендерів на суму понад 170 млн грн. При цьому конкуренти часто пропонували нижчу ціну, або взагалі не допускалися до участі. Після звільнення Зубка компанія зникла з публічних закупівель «Борисполя» — що лише підтверджує зв’язок між посадовцем і вигідними контрактами.
Крім того, за керівництва Зубка реалізовувалися масштабні проєкти з реконструкції інфраструктури летовища, зокрема на суму понад 1 млрд грн — будівництво перону перед терміналом D. Підряд отримала компанія «Альтіс-Констракшн», що належить Олександру Глімбовському, тестю колишнього очільника ДФС Романа Насірова. Сама процедура закупівлі, як зазначають журналісти, проходила з ознаками штучної конкуренції та завищеними цінами на будматеріали.
Не менш показовий і приклад з будівництвом багаторівневого паркінгу, де, за даними СБУ, було вкрадено понад 37 млн грн через фіктивні акти та підставні компанії. Проєкт активно піарився Георгієм Зубком — саме він презентував відкриття об’єкта, записував відео в стилістиці політичної реклами та позиціонував себе як «реформатора» української авіації.
Усе це — на тлі нереалізованих «мегапланів» Зубка щодо реконструкції терміналів B та F, будівництва нових залів, готелів і кінотеатрів у «Борисполі». Майже жоден із обіцяних проєктів не було втілено, що можна частково списати на пандемію та війну, але корупційна складова — очевидна.
Окремо варто згадати, що Георгій Зубко має чималий політичний багаж: його батько — екснардеп і нинішній депутат Київради Юрій Зубко, відомий лобіюванням інтересів забудовників. Сам Георгій був радником в Офісі президента, працював в Одеській ОДА у команді Міхеїла Саакашвілі, а ще раніше — фігурував у телешоу «Ка$та» про «золоту молодь».
На момент публікації розслідування Зубко безробітний. У 2024 році він також втратив посаду президента Федерації хокею України — його усунули за звинуваченнями в нецільовому використанні коштів та «рейдерстві» у структурі ФХУ.
Історія Георгія Зубка — черговий приклад того, як системні зловживання, політичні зв’язки та показна медійність дозволяють чиновникам уникати відповідальності навіть у справі, яка вже дійшла до вироків. І водночас — тривожний сигнал міжнародним партнерам України, що планують інвестувати у стратегічну інфраструктуру.
#Георгій Зубко #Юрій Зубко #Зубко #Корупція #НАБУ #Бориспіль #Насіров #Михайло Рева #Андрій Рева